2018. július 2., hétfő

8 mód, ahogy elronthatod a könyved

Forrás: Study Breaks Magazine
Kezdő íróknak néha aranyat tudnak érni azok a tippek, amik segítségével könnyebben átláthatják a könyvírás bonyodalmát. De akár már publikált íróknak is segíthetnek az alábbi pontok. Nem állítom, hogy ezek betartásával egyenes út vezet a New York Times Bestseller listájára, de egy kerekebb és élvezhetőbb regény lehet az eredménye. 

1. Kezdet 

Talán a legfontosabb és legmeghatározóbb része a történetednek a kezdés, mert ezen múlik, hogy az olvasód továbbolvassa, vagy félreteszi a könyvedet. Hagyd azt a megoldást, mikor már az első mondatban bemutatod a szereplődet: hogy hívják, hány éves, mit csinál, milyen a külseje. Ezek mind lényegtelenek az elején.

Hanyagold továbbá a közhelyes megoldásokat is. Ilyen például, ha leírod, milyen az idő vagy hogy éppen sorban állsz kávéért, amikor meglátsz valakit vagy történik valami.

2. Témaválasztás

Sok kezdő írónak jut eszébe a következő kérdés: Miért írjak meg egy történetet, amikor már számos könyv szól hasonló témáról? Ettől ne félj! Lehet, hogy Te sokkal jobban, érzelmesebben, logikusabban dolgozod fel az adott témát. Ó, és hadd mondjak még valamit: minden ember más. Ebből adódik, hogy minden történet is más.

Inkább azt tartsd szem előtt, hogy ne legyen semmitmondó, unalmas a témád. Olyan, amit Te magad is unsz, és az olvasót sem köti le, mert már a cím hallatán tudja, mi lesz a vége.

Ha megtalálod a szimpatikus témát, járj utána, kutass! Semmi sem tesz borzalmasabbá egy könyvet, mintha csupa pontatlan, hiteltelen dolog szerepel benne. Szóval mielőtt nekikezdenél az írásnak, szánj időt a kutatómunkára: nézz filmeket, olvass könyveket, életrajzokat vagy hallgass előadásokat.

3. Lezárás


Ha már megírtál egy egész regényt, ne a végével rontsd el! Az olvasóid azért választották a könyvedet, mert megnyerte őket a történetvezetés, izgalmasnak és profin megírtnak tekintik. Ne veszítsd el őket azzal, hogy összecsapod a végét. 

Törekedj arra, hogy átverd az olvasókat, hogy csak a végén derüljön fény az igazi titokra. Nem üt semmi annál jobban, mint amikor azt hiszi az olvasód, hogy már mindent tud, de a legvégén (az utolsó fejezetben, vagy az utolsó mondattal) adod tudtára, hogy: naiv voltál! Nem tudsz te semmit (Havas John)!

4. Csapongás

Az írás folyamatában szerintem jól jön, ha készítesz magadnak jegyzeteket, hogy ne veszítsd el a fonalat. Tudd, hogy a szereplőd mikor mit csinál, és ne írj olyan folytatást, ami logikátlan. Ha a múltból idézel, az se legyen zavaró.

Ne csapongj össze-vissza, legyen egy komoly váza a történetednek!

5. Párbeszédtenger vs. narráció

Mind a párbeszéd, mind a narráció fontos egy szuper történet elmeséléséhez, de ügyelni kell az arányokra. Ne abból álljon a könyved, hogy oldalakon keresztül csak párbeszéd van, ráadásul narrálás nélkül. De átláthatatlan leírás se legyen. 

Figyelj az arányokra, hogy kerek legyen az egész!


(A többoldalas narráció csak Stephen Kingnek megengedett. Téged valószínűleg amatőrnek bélyegeznek emiatt. True story!)

6. Pocsék karakterkidolgozás

A karaktered valódisága szinte minden felett áll. Nem lehet könyvet írni úgy, hogy valószerűtlen alakokat jelenítesz meg. Kivéve, ha fantasyt írsz, akkor persze megengedett szupererő, de ebben az esetben is jól felépített szereplőt alkoss. Hiszen egy jól felépített, hiteles szereplő elviszi a hátán az egész könyvet.

Ne csak azt találd ki a karakteredről, hogy mi a neve, foglalkozása, milyen a szerelmi élete stb, hanem készíts egy konkrét leírást róla magadnak, amiben minden apró jellemvonását feljegyzed.

Ismerd meg a karakteredet, mintha egy valódi ismerősöd lenne. Erre vannak klassz sablonok illetve interjúk az interneten. (Sőt, a blogon is!) Tudd, különböző helyzetekben hogyan reagálna a jellemének megfelelően. Ne moss össze teljesen ellentétes emberi típusokat!

Ó, és ne feledkezz meg a karakterfejlődésről sem! Tanuljon a hibáiból!

7. Túl sok szereplő

Kezdő írók hibája szokott lenni, hogy túl sok mindent szeretnének belegyömöszölni egy regénybe. Túl sok szereplő, túl sok helyszín, aminek aztán az a vége, hogy átláthatatlan kuszaságot kapsz, amibe már lehet, Te is belegabalyodsz.

Nem kell minden ötletedet egyszerre elhasználni. Nyugodtan tartogasd őket egy következő sztorihoz.

Csak annyi szereplőd legyen, amennyi tényleg szükséges, és akiknek valóban dolguk van a cselekményben. Ha nagyon nem tudsz elszakadni valamelyik karakteredtől, és szeretnéd, hogy történjenek vele még dolgok, bukkanjon fel egy újabb könyvedben, vagy kapjon egy novellát.

8. Nézőpontok

Sokan használják a váltott nézőpontú cselekményleírást. Ezzel semmi gond nincs, abban az esetben, ha azonosulni tudsz minden karaktered hangjával. Ha például női és férfi oldalról is be akarod mutatni az eseményeket, tisztában kell lenned vele, ki hogyan beszél. Pusztán azért, mert a férfi vagy fiú karaktered szólal meg, még nem kell hogy csupa káromkodás és trágár szó hagyja el a száját. Sajnos olvastam már ilyen könyvet. De túl nyálas se legyen.

És ha már leírtál egy történést, ne írd le még egyszer ugyan azt a másik oldalról. Az már megtörtént, az olvasód elolvasta, a folytatás érdekli. Valamint vizsgáld meg, hogy valóban szükséges-e a váltakozás.

Sok sikert! :)

Írta: Andi
Kiegészítette: Bettina

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése