2016. július 4., hétfő

Mitől lesz jó egy történet?



Ez a kérdés sok mindent felvet, és úgy gondolom eléggé szubjektív is. Számos cikket olvastam már erről, mégis úgy gondolom, hogy egy mondattal meg lehetne ezt a kérdést válaszolni. Egy történet akkor jó, ha van olvasótábora.

Tehát egyszerűbb lenne arra koncentrálni, mit kell tennem, hogy olvassák a regényemet. Erre manapság már több lehetőség is van, hiszen az online világ teljes egészében a rendelkezésünkre áll.

Vannak azonban tippek és trükkök, amiket jó, ha figyelembe veszünk. Akiben ott van az érintetlen, vele született tehetség, annak persze nem sok szüksége van szabályokra, de akiknek nem volt ekkora szerencséjük, mégis szeretnének írni, azoknak is van még remény.


Részt vettem az Aranymosás Irodalmi Magazin versenyén, és ott döbbentem rá valami nagyon fontos dologra. A kiinduló pont a téma és a háttértörténet legyen. A jelentkezésnél néhány mondatban össze kellett foglalni a történetünk világát. Aki erre nem volt képes, annak rögtön fel is hívták a figyelmét, hogy inkább ne jelentkezzen. Vonatkozik ez azokra az írókra is, akik csupán egyetlen mondattal tudják elintézni a világuk leírását.


Sokaknak ez kicsit ijesztőnek tűnhet, de nem árt átgondolni, hogy ha le kellene írnotok a világot fél oldalban, meg tudnátok-e vele birkózni.


A másik dolog, ami fontos tényező, a szereplők kérdése. Pontosabban az a részük, amit karakterfejlődésnek hívnak. Ha a főszereplőnk megrekedt egy szinten, csak stagnál, nem javul, nem fejlődik, akkor nincs is sok értelme. A regénynek, a központi témának, a bonyodalomnak és még sorolhatnám, nagyon fontos része a karakterfejlődés.


A legjobb, ha a főszereplő egy olyan személy, akivel az olvasó könnyen tud azonosulni. Vannak erősségei, gyengeségei, de a sztori végére átalakul, fejlődik. Továbbá nem kell mindent elmondani a karakteredről, mert a történet alakulása úgyis megismerteti velünk. Nem kell olyat leírni, ami a szövegkörnyezetből kiderül. Minek hangsúlyozzam, hogy a főszereplőm egy kedves, szeretetteljes ember, ha minden cselekedete erről árulkodik? Felesleges.

Egy dolog van, amit még szeretnék megemlíteni. Olvastam már olyan sztorit, ami nem volt teljesen koherens. Csapongó volt és nem állt össze. Mikor kész vagy a regényeddel, újra el kell olvasnod, és figyelned kell arra, hogy mindenhol összefüggő legyen. Nem szabad, hogy elvarratlan szálak vagy érthetetlen jelenetek maradjanak benne.

Te mit gondolsz? Mitől lesz jó egy történet? Van valami, amivel kiegészítenéd a bejegyzést?

Ha tetszik a blog, tetszenek a bejegyzések, lájkold a FACEBOOK OLDALAM is! :)





2 megjegyzés:

  1. Szia!

    Szerintem jól fogtad meg, hogy mitől lesz jó egy történet. Amivel kiegészíteném, talán az, hogy hiába van jó történet, nagyszerű karakterekkel, érezhetővé kell tenni. Ez még egy kezdőnek is bután hangozhat, hát még egy haladónak, de nem olyan könnyű az, mint amilyennek hallatszik. Sok írást láttam már, amiben volt potenciál, történetileg és karakterileg is, de valahogy nem éreztem át. Azt hiszem nem bújt az író eléggé a karakterek bőrébe. Talán azt mondhatom, hogy felszínes volt. Hiába e/3 valami, a karakterek szemével kell nézni, hisz ő hozza az érzéseket.

    Persze vannak zsánerek, amik ilyen szempontból hidegebb stílussal dolgoznak, ahol nem is fontos különösképp a karakter, de persze ez manapság ritkábban keresett.

    Amúgy én úgy hallottam, hogy az is fontos, hogy egyetlen mondatban összetudjuk foglalni a történetet, de persze, ha itt megáll a tudomány, akkor baj van. :D Csak gondoltam, hozzáteszem. Még gyakorlat is van ezzel az egy mondatos dologgal, és nem is olyan könnyű néha. :)

    A karakterfejlődésről nekem még az jutott eszembe, hogy a negatív karakterfejlődés is fejlődés, és ugyanolyan jól tud operálni. Ugyanúgy kihúzza a történetet a szürkeségből. Ha pedig sok a szereplő, nem feltétlen kell mindnél fejlődés, de akkor legalább célja legyen annak is, aki nem fejlődik, és legalább azt érje el. Ha egy pohár vizet akar csak, az is cél. No meg itt is tudnám írni, hogy vannak olyan zsánerek, ahol nem fontos a kidolgozott karakter (persze szerintem sosem árt), de nagyrészt tényleg nem ezeket a könyveket keressük.

    "Minek hangsúlyozzam, hogy a főszereplőm egy kedves, szeretetteljes ember, ha minden cselekedete erről árulkodik? Felesleges." És ezzel elmondtad azt a dolgot, ami szerintem a legfontosabb az írásnál: hogy mutassuk, ne mondjuk. Ha nem fontos, lehet mondani, de a legjobb az, ha "minden cselekedete erről árulkodik". Ettől fog élni az egész.

    Nagyon jó cikk lett!

    VálaszTörlés
  2. Szia!

    Köszönöm szépen a hozzászólást, egyet értek a kiegészítéseiddel. Olvastam olyan történetet (egy híres magyar írónő kiadott könyve volt, nevet nem mondanék), amit egyszerűen le kellett tennem, mert nem bírtam végigolvasni. A történet jó lett volna, a karakterek is, de a szájukba adott szavak meg a leírás is olyan bénán hangzott. Nem tudnám jobban megfogalmazni, de olyan volt, mintha egy általános iskolás írta volna.
    Szóval tényleg nehéz úgy megfogni egy sztorit, hogy minden klapooljon, de ezért kell sokat olvasni, körültekintőnek lenni, és figyelmesen fogadni a kritikákat. :)

    VálaszTörlés